Vill du bli lycklig

– skaffa dig en trädgård!

Tomat

Sticklingar av tomatplanta

  1. Ta bort många blad när man gör sticklingen
  2. Klipp snett under en bladveck
  3. Sticklingar har försprång på frösådda plantor
  4. Sättes i stor kruka. Kan planteras djupt. Halv jordsäck till varje planta.
  5. Ge plantan stöd med mjuk tråd som fästs i ”taket”
  6. Ta bort nedersta bladen när plantan vuxit, konstant mängd bladmassa. När nya kommer uppe, ta bort lika många nere. Inte understiga 17 blad. Runt 20 blad är optimalt.
  7. Etylengas avges från övermogna äpplen. Ställ in bland gröna tomater så mognar de.
  8. Tomater utomhus utvecklar mer smak. Blir tjockskaliga, kan spricka.
  9. Bra jord, gärna ekologisk
  10. Mycket vatten. Gärna självbevattnande kruka: borra hål i kruka lite högre upp. Lecakulor längst ner.
  11. Gräsklipp ovanpå jorden.
  12. Gödselvattna med tomatgödsel

Farbror grön, https://farbrorgron.blogspot.com/2017/05/halshugga-tomat-sa-har-gar-det-till.html

Övervintra tomat, https://www.youtube.com/watch?v=4LDJ-JVOdJI

Odlingstv, https://www.youtube.com/watch?v=nr3J7Bsm4Xg, https://www.youtube.com/watch?v=5-RPPRotshc

Truedsson, https://www.youtube.com/watch?v=QyKtWoiopDY

Gunnebo trädgård, https://www.youtube.com/watch?v=YlyQd602gEQ

 

Sara Bäckmo,

Recepttips:

Frysa in finhackade tomater, tillsammans med hackad lök och chili. Lägg på en plåt på 150 grader i ugnen ett par timmar,  mixa och frys in i burkar. Perfekt bas att ta upp och använda till nästan vad som helst.

 

Mina sorter:

Bifftomat från Gudrun?

Solanum lycopersicum ’Carbon’

Det här är en prisvinnare när det gäller smaktävlingar. Det är en så kallad svart tomat, en av de mörkaste inom denna genre. Har en rik och sammansatt smak som är lagom söt. Ger stora tomater. Medelsen, 80 dagar från utplantering till skörd. Högväxande, behöver bindas upp, tjuva sidoskotten.

Näringsinnehåll på tomat

Tomater innehåller mycket vitaminer och mineraler och är bra att äta för att hålla mineralbalansen i kroppen. Så finns där lykopen som är en bra antioxidant, och protein.

Hela B-vitaminkomplexet, A-, C-, E- och K-vitamin, folat, krom, koppar, järn, magnesium, mangan, molybden, fosfor, kalium, fibrer, lykopen och protein.

Tomater är bra för mineralbalansen i kroppen och innehåller mycket antioxidanter. Färska tomatskivor används i Mellanöstern på brännskador.