Vill du bli lycklig

– skaffa dig en trädgård!

Kålrabbi

Kålrabbi

Det är den uppsvällda stjälken vi äter av kålrabbin, inte roten trots att den kanske liknar en sådan. Den finns omtalad redan 100 e.Kr. och den kom till Sverige på 1700-talet.

Kålrabbin är ljusgrön eller purpurfärgad. Det vita fruktköttet är knaprigt, saftigt och har en mild smak. Om kålrabbin är stor finns en risk att den är lite träig. En normalstor kålrabbi väger 400–500 gram.

Förvaring

Förvara kålrabbi i kylen, gärna inlindad i en fuktig handduk. Förvälld eller tillagad kålrabbi går bra att frysa.

Säsong

I Sverige skördas ekologisk kålrabbi från juni till oktober. Vissa sorter som sås och skördas sent kan lagras över vintern.

Kålrabbin är god rå, grovt riven eller strimlad och blandad med vinägrett eller med en krämigare dressing. God att ha i salladen tillsammans med morot, äpple och olika örter. Kokt passar den bra med smör, citron, örter, äpple, grädde, senap, curry, vinäger, rökt kött, pepparrot, bacon.

Tack vare sitt höga innehåll av B-vitamin kan kålrabbin hjälpa till att öka din ämnesomsättning. B-vitamin är också viktigt för nervsystemet och hjärtat.

Kålrabbi kan användas för att hålla munnen fräsch. Skölj med lite färskpressad kålrabbijuice och bota inflammationer i både mun och tandkött.

Om du vill gå ner i vikt kan kålrabbi vara rotfrukten för dig. Kålrabbi är extremt kalorisnålt och innehåller lite kolhydrater! Per 100 gram får du bara i dig 27 kalorier och 4 gram kolhydrater, och du blir mätt också – tack vare det höga fiberinnehållet.

Kålrabbi kan varieras på oändligt många sätt. Rotfrukten kan ätas både råriven, kokt, friterad, i grytor, stekt och tillagad i ugnen. Eller varför inte testa att juica din kålrabbi?

Förr i tiden kallades kålrabbin för nordens citron, med all rätt. Och den innehåller faktiskt mer C-vitamin än en apelsin! Rotfrukten är också fullproppad med med B-vitamin, kalcium, fosfor, magnesium, folinsyra och grova kostfiber.

1. Bra för immunförsvaret
100 gram Kålrabbi innehåller 77 procent av vårt dagliga behov av C-vitamin, och vi vet ju att C-vitamin håller förkylningen på avstånd. Kålrabbin innehåller dessutom mer C-vitamin än apelsin, frukten som ständigt förknippas med C-vitamin. Apelsin innehåller 53 mg på 100 gram men kålrabbi innehåller 62 mg på 100 gram.

2. Stärker dina ben
När vi blir äldre blir våra ben svagare och går lättare av. Därför är det viktigt att vi får i oss livsmedel som stärker våra ben och håller dem friska. Kålrabbi är ett perfekt exempel på ett livsmedel som får vårt skelett att jubla. Den innehåller mycket kalcium, fosfor och magnesium – alla bra mineraler som krävs för att få ett starkt skelett.

3. Sänker blodtrycket
Den härliga knölen är superbra för att hålla blodtrycket på en bra nivå. Den innehåller nämligen höga nivåer av Kalium som gör att blodtrycket sjunker.

4. Bra för matsmältningen
Har du matsmältningsbesvär kan kålrabbin vara något för dig. Den innehåller nämligen kostfibrer som kan förbättra din matsmältning, kan göra så att du inte är förstoppad och att dina kramper och uppblåsthet minskar.

5. Är toppen för dina muskler
Som vi nämnde tidigare så innehåller kålrabbi mycket kalium, vilket är superbra för dina muskler. Kalium behövs för att dina muskler ska fungera som de ska och hålla sig starka och friska.

6. Den gör dig mätt
Pågrund av höga fiberinnehållet mättar den bra och är ett bra substitut till kolhydrater. Skär den i strimlor och rosta dem i ugnen. Blir som supergoda pommes frites.

Höstförberedelse av kålrabbi

Lagringståliga sorter sås som vid vanlig odling, medan sommarsorter sås sent så att knölen just är
i sin begynnelse av utveckling på hösten. Blasta av plantan någon vecka före uppgrävning och
behåll endast toppbladen. En klar fördel är att behålla roten kvar på plantan. Hantera knölarna
varligt, sår och stötskador orsakar ofta röta.
 

Recept med kålrabbi

https://ekoladan.se/recept/kumminsyltad-kalrabbi
https://www.ica.se/recept/kalrabbisoppa-1337/
http://www.tasteline.com/recept/soppa-kalrabbi-soppa/
https://www.ica.se/recept/rahyvlad-kalrabbi-med-lime-tranbar-och-dill-722223/
https://www.ica.se/recept/kalrabbi-och-spetskalsslaw-722146/
https://www.ica.se/recept/kalrabbisallad-716046/
http://www.tasteline.com/recept/kalrabbi-med-vild-svamp/
http://www.tasteline.com/recept/gront-mos-pa-kalrabbi/
https://mittkok.expressen.se/recept/raraka-med-kalrabbi-och-chevre/

Snabbpicklad kålrabbi

Kålrabbi

  • 3/4 dl vatten
  • 1/2 dl strösocker
  • 2 msk ättika (12%)
  • 2 krm salt
  • ca 300 g kålrabbi
  • 65 g babyspenat

Blanda vatten, socker, ättika och salt i en kastrull och koka upp.  Skala kålrabbin. Skär den först i tunna skivor och sen i stavar. Vänd ner dem i lagen. Vänd spenaten precis innan servering.

Ref: https://www.ica.se/recept/dillstekt-kyckling-med-mos-och-syrad-kalrabbi-721194/