Vill du bli lycklig

– skaffa dig en trädgård!

Gurka och squash

Odlingstips för gurka och squash

  1. Omplantera gurka omsorgsfullt, inte längre ner än tidigare nivå på jordkanten.
  2. Ska stå vindskyddat
  3. Squash vill ha det varmt och soligt med mullrik och väldränerad jord som gärna får innehålla både kompost och lite vedaska.
  4. Håll gärna jorden runt plantan täckt med gräsklipp och låt den inte torka ut.
  5. Gödsla ett par gånger under säsongen.

https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/skotselrad-om-vaxter-i-kruka-och-tradgard/odlingstips-koksvaxter/odlingstips-for-squash-zucchini

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/02/08/squash-pumpa-och-gurka-ar-lattodlade-i-vart-nordiska-klimat

 

 

https://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Tradgard/Gronsaker/Gurka/Odla-gurka-gor-sa-har/

 

Näringsinnehåll

Squash och zucchini – vitamin B1, B2, B6, C, K, betakaroten, folat, koppar, magnesium, mangan, fosfor, kalium, fibrer

Pumpa – vitamin B1, B3, B5, B6, C, betakaroten, folat, koppar, mangan, kalium, fibrer, omega 3

Pumpafrön – vitamin E, K, koppar, järn, magnesium, mangan, selen, fosfor, zink, omega 3, protein, steroider, steroler

Gurka – vitamin A, C, folat, magnesium, mangan, molybden, kalium, kisel, fibrer

 

Recept finns här